Der Dreiklang
1919
Rudolf Belling
Sommigen zien dansers in deze drie sierlijk naar elkaar toe buigende vormen, anderen vinden dat het bliksemschichten of vlammen zijn. Voor Rudolf Belling drukt het werk de band tussen schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur uit.
Details
- Plannummer: M16
- Zone: Menselijke natuur
- Titel: Der Dreiklang (Triade, De drieklank)
- Maker: Rudolf Belling (beeldhouwer), Hermann Noack (bronsgieter)
- Datum: 1919
- Materiaal: brons
- Verwerving: schenking van BASF, 1974
- Objectnummer: MID.B.315
De kunstenaar wou ‘De Drieklank’ graag in kleur en zes meter hoog realiseren, als een podium voor opvoeringen van nieuwe muziek, maar dat is nooit gebeurd.
‘De Drieklank’ is in 1919 de eerste abstracte sculptuur in Duitsland. Belling neemt hiermee afscheid van de figuratie en gaat meteen verder dan zijn voorbeelden bij wie de kubistische vormentaal nog meer verwijst naar de werkelijkheid.
Net als de andere werken in deze hagenkamer verbeeldt het werk een relatie. Voor Belling geeft het uiting aan drie verschillende, maar met elkaar verbonden vormen van creativiteit en expressie die, in zijn ogen, kenmerkend en waardevol zijn voor het menszijn.
De Duitse beeldhouwer Rudolf Belling breekt vanaf 1913 met de academische traditie in de beeldhouwkunst en evolueert na WOI naar abstractie. Hij concipieert sculptuur vanuit diverse perspectieven en met lege ruimtes als een belangrijk element in de compositie. Na de machtsovername door de nazi's emigreert hij naar Turkije en zijn “ontaarde kunst” wordt uit Duitse collecties verwijderd en zelfs vernietigd. In 1966 keert hij terug naar Duitsland.
Dit kunstwerk op de kaart
Navigeer eenvoudig naar Der Dreiklang van Rudolf Belling en voeg het toe aan je geplande route.