Ga naar de inhoud
Logo Middelheimmuseum

La Mante

1946

Germaine Richier

Germaine Richier creëert een monsterachtige wereld, bevolkt door menselijke gestalten met dierlijke of plantaardige trekken. Hier gaat het om een vrouwelijke bidsprinkhaan, die erom bekend staat haar mannelijke partner de kop af te bijten na het paren.

© SABAM Belgium 2023

Details

  • Plannummer: V05
  • Zone: Versmelting
  • Titel: La Mante (De bidsprinkhaan)
  • Maker: Germaine Richier
  • Productiedatum: 1946
  • Materiaal: brons
  • Objectnummer: MID.B.058

Het vermenselijkte insect, dat in een biddende houding haar prooi afwacht om die levend te verslinden, is een verontrustend beeld. De hoekige lijnen en puntige klauwen versterken het agressieve effect. Tegelijk zit er ook kwetsbaarheid in deze sculptuur. De houding is die van het insect in aanvalspositie, een houding die ze aanneemt bij een grote bedreiging.

Dit wezen is een letterlijke versmelting van mens en insect. Geen transformatie van het één naar het ander, maar een ongemakkelijke en tegelijk indrukwekkende tussenstaat. De versmelting van mens en insect verbeeldt een existentiële nachtmerrie: de dreiging komt niet van buitenaf, het is de mens zelf die wreed is.

Germaine Richier is een Franse beeldhouwer en grafisch kunstenaar. Tot 1939 maakt ze realistische portretten en vrouwelijke naakten. Tijdens en na de oorlog raakt haar artistieke wereld bevolkt met de meest fantastische wezens. Richiers figuren zijn nog steeds te herkennen als mensen, maar hun menselijkheid is breekbaar en complex. Het ruwe, bekraste en aangevreten oppervlak van haar sculpturen getuigt van de existentiële angst en dilemma’s als gevolg van WOII.  

Dit kunstwerk op de kaart

Navigeer eenvoudig naar La Mante van Germaine Richier en voeg het toe aan je geplande route.