Ga naar de inhoud
Logo Middelheimmuseum

La Nena

1930

Arturo Martini

‘La Nena’ (het meisje) is de troetelnaam van Maria, de dochter van Arturo Martini. In 1930 vereeuwigt hij haar in terracotta. Het is een levensecht beeld, dat Maria’s droeve uitdrukking goed vat. Martini portretteert haar op het moment dat ze als 9-jarige naar de kostschool vertrekt. Ze staart met licht geopende mond en dromerige blik uit het raam van de trein. Ze leunt wat voorover, kruist de armen voor de borst en probeert het hoedje op haar gedraaide vlechten vast te houden.

© Photo: Tom Cornille

Details

  • Plannummer: C17
  • Zone: Collectiepaviljoen
  • Titel: La Nena (Het meisje)
  • Maker: Arturo Martini
  • Datum: 1930
  • Materiaal: terracotta
  • Verwerving: schenking, 1953
  • Objectnummer: MID.B.062

Martini onderzoekt sinds de jaren 1920 de mogelijkheden van de buste (sculptuur die hoofd, schouders en borst afbeeldt). Hij speelt met de twee tegengestelde polen van het portretgenre: het individu (in dit geval zijn dochter) en het type (hier: het in gedachten verzonken meisje).

Voor Martini verdient zijn dochter, die als jong meisje naar het internaat vertrekt, een standbeeld. Hij vestigt de aandacht niet op een historische held of gebeurtenis, maar op een belangrijk moment in het leven van gewone mensen.

In het werk van de Italiaanse beeldhouwer Arturo Martini is zijn bewondering voor de Etruskische en klassieke beeldhouwkunst herkenbaar, maar tegelijk is er ook een moderne toets. Hij wordt bekend met zijn publieke beelden in opdracht van het fascistische Italië in de jaren 1930-1940. Hij werkt vooral figuratief en met uiteenlopende materialen, van klei over hout en steen tot zilver.

Van dezelfde kunstenaar

Artwork Image
© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Arturo Martini

Twee vrouwen kijken vanop hun balkon naar de maan. Arturo Martini gebruikt hier een typisch beeld uit de romantische literatuur en schilderkunst: de zwijgende figuur met de blik op de sterrenhemel gericht. Omdat de maan voor iedereen dezelfde is, kunnen mensen ernaar staren en zich verbonden voelen met hun geliefde, zelfs als die persoon ver weg is. De maan wordt dan ook geassocieerd met verlangen, verbinding, melancholie en reflectie.

Artwork Image
© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Arturo Martini

Een vrouw, naakt op een hoedje na, geniet van de zon. Het is een klassiek vrouwelijk naakt, maar met het hoofddeksel als verrassend detail. Ook de houding van de vrouw wijkt af van de traditie, waardoor Arturo Martini het beeld eigentijds maakt. Zonnebaden wordt in de jaren 1930 in het fascistische Italië gepromoot als een manier om te bouwen aan een perfect en gezond lichaam. De aandacht voor het ideale lichaam is verbonden met de nationale trots.

Artwork Image
© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Arturo Martini

De inspiratie voor deze sculptuur komt uit een boek van Giovanni Verga, over een wolvin in menselijke vorm. Over de houding van het beeld zegt Arturo Martini: “De natuurlijke vorm van de mens is een kind dat op vier benen kruipt.” Hij vindt dat beeldhouwwerken van staande mensen nooit mooi zijn.

Dit kunstwerk op de kaart

Navigeer eenvoudig naar La Nena van Arturo Martini en voeg het toe aan je geplande route.