Ga naar de inhoud
Logo Middelheimmuseum

Donna al sole

1930

Arturo Martini

Een vrouw, naakt op een hoedje na, geniet van de zon. Het is een klassiek vrouwelijk naakt, maar met het hoofddeksel als verrassend detail. Ook de houding van de vrouw wijkt af van de traditie, waardoor Arturo Martini het beeld eigentijds maakt. Zonnebaden wordt in de jaren 1930 in het fascistische Italië gepromoot als een manier om te bouwen aan een perfect en gezond lichaam. De aandacht voor het ideale lichaam is verbonden met de nationale trots.

© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Details

  • Plannummer: C20
  • Zone: Collectiepaviljoen
  • Titel: Donna al sole (Vrouw in de zon)
  • Maker: Arturo Martini
  • Datum: 1930
  • Materiaal: terracotta
  • Verwerving: aankoop, 1958
  • Objectnummer: MID.B.140

Deze zonnebadende vrouw is een ideaalbeeld: een krachtig, gezond naakt vrouwenlichaam, genietend van de zon. Het is binnen de fascistische ideologie het na te streven voorbeeld.

In het werk van de Italiaanse beeldhouwer Arturo Martini is zijn bewondering voor de Etruskische en klassieke beeldhouwkunst herkenbaar, maar tegelijk is er ook een moderne toets. Hij wordt bekend met zijn publieke beelden in opdracht van het fascistische Italië in de jaren 1930-1940. Hij werkt vooral figuratief en met uiteenlopende materialen, van klei over hout en steen tot zilver.

Van dezelfde kunstenaar

Artwork Image
© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Arturo Martini

Twee vrouwen kijken vanop hun balkon naar de maan. Arturo Martini gebruikt hier een typisch beeld uit de romantische literatuur en schilderkunst: de zwijgende figuur met de blik op de sterrenhemel gericht. Omdat de maan voor iedereen dezelfde is, kunnen mensen ernaar staren en zich verbonden voelen met hun geliefde, zelfs als die persoon ver weg is. De maan wordt dan ook geassocieerd met verlangen, verbinding, melancholie en reflectie.

Artwork Image
© Photo: Tom Cornille

Arturo Martini

‘La Nena’ (het meisje) is de troetelnaam van Maria, de dochter van Arturo Martini. In 1930 vereeuwigt hij haar in terracotta. Het is een levensecht beeld, dat Maria’s droeve uitdrukking goed vat. Martini portretteert haar op het moment dat ze als 9-jarige naar de kostschool vertrekt. Ze staart met licht geopende mond en dromerige blik uit het raam van de trein. Ze leunt wat voorover, kruist de armen voor de borst en probeert het hoedje op haar gedraaide vlechten vast te houden.

Artwork Image
© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Arturo Martini

De inspiratie voor deze sculptuur komt uit een boek van Giovanni Verga, over een wolvin in menselijke vorm. Over de houding van het beeld zegt Arturo Martini: “De natuurlijke vorm van de mens is een kind dat op vier benen kruipt.” Hij vindt dat beeldhouwwerken van staande mensen nooit mooi zijn.

Dit kunstwerk op de kaart

Navigeer eenvoudig naar Donna al sole van Arturo Martini en voeg het toe aan je geplande route.