Ga naar de inhoud
Logo Middelheimmuseum

La lupa

1930 - 1931

Arturo Martini

De inspiratie voor deze sculptuur komt uit een boek van Giovanni Verga, over een wolvin in menselijke vorm. Over de houding van het beeld zegt Arturo Martini: “De natuurlijke vorm van de mens is een kind dat op vier benen kruipt.” Hij vindt dat beeldhouwwerken van staande mensen nooit mooi zijn.

© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Details

  • Plannummer: C3
  • Zone: Collectiepaviljoen
  • Titel: La lupa (de wolvin)
  • Maker: Arturo Martini
  • Datum: 1930 - 1931
  • Materiaal: terracotta
  • Verwerving: Aankoop, 1950
  • Objectnummer: MID.B.0001

Deze sculptuur stelt de vrouw voor als dier. Voor sommigen is dat een krachtig beeld, voor anderen is het een problematische voorstelling van de vrouw, veel te onderdanig en seksueel geladen. Bovendien doorboort een pijl de rug van de wolvin, ze lijdt en brult. Tegelijk is de wolvin een symbool voor Rome: zij zou de tweeling Romulus en Remus gevoed hebben, die later Rome stichtten. De Romeinse wolvin symboliseert overleving en moed. 

We vinden het belangrijk om even stil te staan bij het vele naakt in het kunstpark. Een naakt is ook in de kunst niet neutraal. Wat eens gangbaar was, zien we vandaag misschien helemaal anders?

Door de eeuwen heen is het beeld van de wolvin vaak gebruikt voor vrouwelijke kracht en moed, maar ook voor de duistere, wilde kanten van de natuur. De wolvin vertegenwoordigt de voortdurende verbinding tussen de menselijke en de natuurlijke wereld, en blijft een krachtig symbool voor vrouwelijke autonomie en ongetemde energie.

In het werk van de Italiaanse beeldhouwer Arturo Martini is zijn bewondering voor de Etruskische en klassieke beeldhouwkunst herkenbaar, maar tegelijk is er ook een moderne toets. Hij wordt bekend met zijn publieke beelden in opdracht van het fascistische Italië in de jaren 1930-1940. Hij werkt vooral figuratief en met uiteenlopende materialen, van klei over hout en steen tot zilver.

Van dezelfde kunstenaar

Artwork Image
© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Arturo Martini

Twee vrouwen kijken vanop hun balkon naar de maan. Arturo Martini gebruikt hier een typisch beeld uit de romantische literatuur en schilderkunst: de zwijgende figuur met de blik op de sterrenhemel gericht. Omdat de maan voor iedereen dezelfde is, kunnen mensen ernaar staren en zich verbonden voelen met hun geliefde, zelfs als die persoon ver weg is. De maan wordt dan ook geassocieerd met verlangen, verbinding, melancholie en reflectie.

Artwork Image
© Photo: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Arturo Martini

Welke titel zou jij dit kunstwerk geven? Arturo Martini kiest voor ‘Gare invernale’, letterlijk vertaald ‘Wintersport’. Niet meteen de eerste associatie die je zou maken bij deze verstilde man en vrouw. Mogelijk verwijst de kunstenaar met dit werk naar het naturisme, een stroming die de harmonie tussen mens en natuur als ideaal stelt.

Artwork Image
© Photo: Tom Cornille

Arturo Martini

‘La Nena’ (het meisje) is de troetelnaam van Maria, de dochter van Arturo Martini. In 1930 vereeuwigt hij haar in terracotta. Het is een levensecht beeld, dat Maria’s droeve uitdrukking goed vat. Martini portretteert haar op het moment dat ze als 9-jarige naar de kostschool vertrekt. Ze staart met licht geopende mond en dromerige blik uit het raam van de trein. Ze leunt wat voorover, kruist de armen voor de borst en probeert het hoedje op haar gedraaide vlechten vast te houden.

Dit kunstwerk op de kaart

Navigeer eenvoudig naar La lupa van Arturo Martini en voeg het toe aan je geplande route.